Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Mississippi mud cake ( typ kladdkaka)<3


250g osaltat smör

175 g vanlig choklad, delad i bitar

5 dl farinsocker

3 dl varmt vatten

1 msk snabbkaffepulver

3 1/2 dl vetemjöl

1 dl extra fint mjöl

1 1/2 dl kakaopulver

Även: florsocker att sikta över


Förvärm ugnen till 150 grader.Smöra en fyrkantig form (cirka 20cm) och klä den med bakplåtspapper.

Lägg smör,choklad,socker,vatten och snabbkaffet i en skål över vattenbad och låt smälta.

Rör till en slät blandning och låt svalna i 15 min.


Häll över chokladblandningen i en större skål,sikta ner mjölet och kakaon och rör ner äggen.

Vispa med en elvisp till en slät smet, häll ner den i formen och grädda i cirka 1 timme ( 60 min)


Ta ut formen ur ugnen och låt svalna. Lyft efter 10 min ut kakan ur formen.

Sikta florsocker över, skär i små fyrkanter och servera .

Överblivna kakbitar kan förvaras i en lufttät burk i upp till 5 dagar.

 


Lycka till! // Juliette Kitebwini

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Hej där! I onsdags sålde vi fika på Bureå bibliotek i och med Berättarfestivalen. Vi kom dit en timme innan det började för att stöka fram de bord vi behövde och förbereda allt.      Sedan började själva föreläsningarna som varade mellan kl 18:00-2...

Halli, hallå! Elvira här som bloggar.Idag har varit en tröttsam men rolig dag för oss i H4A, för vi har varit på Boda Borg!Kyrkan där vi så många gånger sålt fika var snälla och betalade för att vi skulle få vara där ♥Vi blev skjutsade av Juli...


Jag känn att våran blogg är död just nu då det senase inlägget är från Maj......det har inte hänt så mycket inom gruppen förutom att vi har börjat gymnasiet whoop-whoop. Jag går iallafall vård och omsorg, Jessica går Ekonomi, Lovisa går Bild, Elin ...

klockan 10.00 var det samling på pingstkyrkan i Skellefteå, det var dax att samla h4a-gruppen för ännu en försäljning av fika för välgörande ändamål. Vi började som vanligt att göra i ordning allting så att vi inte skulle hamna i tidsnöd, ost-och gur...

Snart går vi mot ett nytt lov, nämligen sportlovet. Vad ska du göra under lovet? Jag kommer att spendera hälften av lovet på ett läger och den halva halvan ska jag bara ta det lugnt och ta vara på den helt enkelt, hoppas att ni också gör det! Idag så...

Presentation

H4A
help for Africa
Sange, Congo

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni vi ska göra för att hjälpa dom i Afrika
 Sälja fika, och skicka pengarna
 Samla ihop kläder och skicka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards